PERSONVERNERKLÆRING
Denne personvernerklæringen handler om hvordan bidra.no samler inn og bruker personopplysninger.
Bidra.no (heretter selskapet), ved styrets leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Der det daglige ansvaret er delegert, kommer det fram under hvert enkelt punkt. Delegeringen omfatter kun oppgavene og ikke ansvaret. Erklæringen inneholder opplysninger du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19) og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18 1.ledd).
- Nettbasert behandling av personopplysninger
- Nettbasert behandling av personopplysninger
- Nettbasert behandling av personopplysninger
- Saksbehandling og arkiv
- Rettigheter
- Kontaktinformasjon
1. Nettbasert behandling av personopplysninger
Styrets leder har det daglige ansvaret for selskapets nettbaserte behandlinger av personopplysninger på www.bidra.no, med mindre annet er oppgitt under. Det er frivillig for de som besøker nettsiden å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev, benytte del- og tipstjenesten osv. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.
Opplysninger som samles inn i forbindelse med drift av nettstedet, lagres på egne servere som driftes av leverandøren. Det er kun selskapet som har tilgang til opplysningene som samles inn. En egen databehandleravtale mellom selskapet og eventuelle leverandører regulerer hvilken informasjon leverandøren har tilgang til og hvordan den skal behandles.
Webanalyse
Selskapet samler inn avidentifiserte opplysninger om besøkende på bidra.no. Formålet med dette er å utarbeide statistikk som vi bruker for å analysere, forbedre og videreutvikle tjenestetilbudet på nettstedet. Eksempler på hva statistikken gir svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes.
Opplysningene behandles i avidentifisert og aggregert form. Med avidentifisert menes at vi ikke kan spore opplysningene vi samler inn tilbake til den enkelte bruker.
Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics på vårt nettsted. Informasjonen som genereres av en slik informasjonskapsel ved bruk av det aktuelle nettstedet, inkludert din IP-adresse, sendes til Google og lagres på servere i USA. Google kan også overføre denne informasjonen til tredjeparter hvis dette kreves iht. lov eller i tilfeller hvor tredjeparter behandler informasjonen på vegne av Google. Google vil ikke koble din IP-adresse med annen informasjon Google har.
Informasjonskapsler
Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside, slik som bidra.no. Selskapet bruker ikke informasjonskapsler til å generere statistikk og vi kan dermed ikke spore din bruk av nettstedet tilbake til deg som enkeltperson.
Følgende informasjonskapsler brukes på bidra.no:
- Egne informasjonskapsler fra bidra.no, For å sjekke om du er innlogget eller ikke, og ellers for å gi deg en best mulig brukeropplevelse.
- Google Analytics (en nettanalysetjeneste). Google Analytics bruker cookies for å analysere hvordan brukere benytter nettstedet. Informasjonen som genereres av en slik informasjonskapsel ved bruk av det aktuelle nettstedet, inkludert din IP-adresse, sendes til Google og lagres på servere i USA. Google kan også overføre denne informasjonen til tredjeparter hvis dette kreves iht. lov eller i tilfeller hvor tredjeparter behandler informasjonen på vegne av Google. Google vil ikke koble din IP-adresse med annen informasjon Google har. bidra.no bruker Google Analytics for å analysere bruken av nettsidene våre. Vi får informasjon om hvilke sider som er mest besøkt, hvor brukerne kommer fra, på hvilke tidspunkter sidene er mest besøkt, osv.
- I tillegg benytter vi delingsknapper fra twitter og facebook, og fonter fra fontdeck, som genererer sine egne cookies.
2. Saksbehandling og arkiv
Selskapet bruker et eget saksbehandlersystem. I systemet kan selskapets redaksjon hente ut informasjon om prosjekter som er registrert, og om alle registrerte brukere. Selskapet har ikke tilgang til brukernes passord. Redaksjonssjef er delegert det daglige ansvaret for systemet, og at det er utarbeidet nødvendige rutiner for bruk av dette. Styrets leder følger opp at den faktiske saksbehandlingen er i samsvar med rutinene.
Selskapet behandler personopplysninger for å kunne levere en folkefinansieringstjeneste, og for å kunne kvalitetssikre eiere av prosjekter som legges ut på tjenesten. Innsending av data anses som et samtykke til at vi kan se dataene, og på bakgrunn av dette avslå eller godkjenne prosjekter.
Selskapet tjenester tilbyr også mulighet for skattefradrag dersom et prosjekt møter kravene for det. I disse tilfellene vil selskapet be om brukerens personnummer. Personnummeret brukes kun til nødvendig rapportering til skattemyndighetene.
Det registreres ulike typer personopplysninger i saksbehandlingssystemet. Dette er opplysninger som navn, adresse, telefonnummer og annen relevant informasjon som fremgår av henvendelsen. Registrering, lagring og oppbevaring skjer i hht arkivlovgivningens regler. Saksdokumentene kan i tillegg inneholde sensitive personopplysninger. Som en del av saksbehandlingen innhenter selskapet opplysninger fra blant annet brønnøysundregistrene, frivillighetsregisteret og innsamlingskontrollen. I noen tilfeller vil vi også kunne dele informasjon med Økokrim, og Skatteetaten, dersom det er lovlig grunnlag for det. Vi vil også kunne forta kredittsjekk av brukere, men i disse tilfellene vil vi innhente samtykke fra bruker i forkant.
Ved krav om innsyn utleveres personopplysninger i henhold til offentlighetsloven og forvaltningsloven.
Det er etablert særlige sikkerhetstiltak og rutiner for svært beskyttelsesverdig informasjon i arkivet, som for eksempel sensitive personopplysninger.
3. Rettigheter
Alle som spør har rett på grunnleggende informasjon om behandlinger av personopplysninger i en virksomhet etter personopplysningslovens § 18, 1. ledd. Selskapet har gitt denne informasjonen i denne erklæringen, og vil henvise til den ved eventuelle forespørsler. De som er registrert i en av selskapets systemer har rett på innsyn i egne opplysninger. Vedkommende har også rett til å be om at uriktige, ufullstendige eller opplysninger selskapet ikke har adgang til å behandle blir rettet, slettet eller supplert. Krav fra den registrerte skal besvares kostnadsfritt og senest innen 30 dager.
(Sist oppdatert: 25.10.2016)