35% av målbeløp på kr 42 000
OM BOKA
Hva gjør spill til uimotståelige urverk? Hvorfor ligner spillfortellinger mer på teater enn film? Når er du for gammel til å spille? Og hvordan påvirket spillkulturen det amerikanske presidentvalget?
Alle kan spille er en innføring i dataspill for alle som ikke falt i spillgryta da de var små, for alle som måtte være nysgjerrige på hva de har gått glipp av og for alle som føler seg utelatt fra et av vår tids mest dominerende og komplekse kulturuttrykk.
Boka er skrevet av journalist og spillveteran Martin Bergesen, og er beregnet på foreldre som vil forstå mer av hobbyen til barna, lærere som vil bruke spill i undervisningen, bokormer som drømmer om å være hovedpersonen i fortellingen de leser, kjærester som har lyst til å plukke opp den ekstra spillkontrollen – og alle andre som står på utsiden og vil inn.
Her møter du kona som brukte et halvt år på å gå fra nybegynner til verdenstoppen i et obskurt arkadespill, poeten som lagde spill av ungdomsforelskelsen og fiskeren som bruker spillene til å hedre sin avdøde bestefar.
E-sportutøvere i spill som Rocket League og Overwatch gir et dypdykk i et av spillverdenens hurtigst voksende fenomener, mens vi også blir kjent med verdens eldste Counter-Strike: Global Offensive-lag.
Du får også personlige beretninger om det å leve seg inn i spillfortellinger, om angsten rundt å skulle forklare dataspill for en teatersjef på direktesendt radio og hvordan spill kan bli en livbøye i en vanskelig oppvekst.
Samtidig deler forskere, lærere, spillere og spilldesignere alle sine perspektiver på alt fra kjønn, alderdom og funksjonshemninger til oppdragelse, undervisning og inkludering.
LÆR Å SPILLE PÅ 24 TIMER
Å skulle forstå dataspill uten å spille dem selv er som å stille seg bak en tv-skjerm for å forstå fjernsyn. Derfor har boka også en praktisk del i form av et 24-timers kræsjkurs med grunnleggende spillkunnskap.
Gjennom øvelser i ulike spill introduseres spillkontroller og forståelsen av det som foregår på skjermen. Øvelsene er spesielt beregnet på PC, PlayStation 4 og Xbox One, samt mobil, og introduserer spillsjangre som plattformspill, strategispill, rollespill, simulatorer, pek- og klikk-eventyr, førstepersons skytespill og tredjepersons actioneventyr.
Oppgavene og spillanbefalingene i boka er forsøkt tilpasset både ulike lommebøker og ferdigheter, og tar også høyde for dem som ønsker å spille på Nintendo Switch, Mac eller eldre konsoller som Xbox 360 og PlayStation 3.
Kræsjkurset alene er ikke nok til å bli flink, men skal hjelpe leseren over startstreken til et av vår tids mest dominerende og komplekse kulturuttrykk.
Fordi alle kan spille.
HVOR GÅR PENGENE?
Boka er allerede ferdig skrevet, med god støtte fra Fritt Ord og Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening. Det som gjenstår, er resten. Alt fra språkvask og redaksjonell finpuss til design og trykk.
Gjennom å forhåndsbestille får du ikke bare en bok, men hjelper også et lite forlag med å realisere prosjektet på en best mulig måte.
LANSERING
Vil du feire bokslippet med oss? Vi har lanseringsfester 22. november på Tilt i Oslo og 28. november på Kråken i Bergen, med høytlesning og samtaler om spillformidling. Der blir det også mulig å kjøpe boka, eller å plukke den opp om du har forhåndsbestilt her.
HVEM STÅR BAK?
Forfatter - Martin Bergesen
Etter fjorten år som kultur-, teknologi- og featurejournalist for blant andre Dagbladet Magasinet og Filter Film og TV har Martin Bergesen gjort alt fra å delta i verdens siste sauna-VM til å portrettere nettaktivistene i Anonymous, norske furries og Karl Ove Knausgård.
Som kritiker, journalist og regissør har han også formidlet spill for både Dagbladet, PressFire og Medietilsynet. Han var også med på å arrangere Fritt Ords skrivekonkurranse Digitale Liv og bidro til Frekk Forlags antologi «Spillmagi» med et essay om mobbing og dataspill, som kan leses her.
Designer - Anette L'Orange
Anette L'orange har siden 2004 drevet et multidisiplinært studio under navnet Blunderbuss, sammen med kollega Anna-Julia Granberg. Praksisen består primært av redaksjonell design, identitetsdesign/profilering, illustrasjon og foto,med en stabil og stadig voksende kundegruppe innen musikk, mote, litteratur og kunst. I 2018 vant hun konkurransen Årets vakreste bøker for designet av fotoboka Det Norske Biblioteket.
Redaktør - Nicolai Strøm-Olsen
Nicolai er redaktør i Frekk Forlag, men også forfatter, gründer og en aktiv samfunnsdebattant. I 2009 var han co-gründer av magasinet KUNSTforum og i 2010 ble Frekk Forlag stiftet. Han har skrevet boka Hans Gude - En kunstnerreise (2015) og vært medforfatter på bøkene Bykamp (2014) og Norsk Slaveri (2014). Han arbeider for tiden med entreprenørprosjektet Startup Migtants.
Markedskoordinator - Johnny Amundsrud
Johnny er markedskoordinator i Frekk Forlag og for Kunstforum. Han har utdanning innen kunsthistorie og kulturmarkedsføring. Han har bakgrunn som kunstformidler, foredragsholder, skribent, utstillingsproduksjon og prosjektledelse. 22. november på Tilt i Oslo
Martin Bergesen
Forfatter
Johnny Amundsrud
Markedskoordinator Frekk Forlag