2% av målbeløp på kr 780 000
Hjelp kloden til å bli et bedre sted å bo!
Vil du være med å bidra for et bedre klima og mindre fattigdom? Bli med og støtt utviklingen av elbåten Freepower Solar Boat, som har som mål å redusere global oppvarming, fattigdom og forbedre det marine miljøet. Det er tid for fossilfritt båtliv.
Freepower® har et autonomt system der energi for fremdrift kommer fra solcelletaket, som så lader batteriene og som til slutt driver den elektriske motoren. Kjører man i "Ecobalance" mode, altså forbruker like mye energi som det lades via solpanelene, så kan man kjøre hele dagen så lenge solen er oppe. Ideen om det autonome systemet handler om frihet. Frihet til å dra hvor som helst uten å måtte planlegge uønskede stopp innom en marina for å fylle fossilt brensel eller lade batteriene via landstrøm. Det handler om frihet til å absorbere solenergien rundt oss, - fornybar, ren energi!
Båtens design er formet for å gi oss mennesker frihet og til å forenkle våre liv. Den elektriske drivlinjen er enkel å håndtere, det er enkelt å stige inn og ut av båten, er stabil og interiøret kan bygges om etter behov og bruksområde. Samtidig gir båten et minimalt fotavtrykk i naturen med å være nærmest helt stillegående og heltutslippsfri for avgasser.
Egenskaper
MiljøvennligElektrisk båt drevet av 100% solenergi, bygget i resirkulerbart aluminium. | FrihetElbåtens solcelletak lader mens du kjører, ingen grunn til finne fram til en marina for å fylle opp "tanken." | StillhetFå naturopplevelsen, vær i ett med elementene uten irriterende motorstøy. |
Gratis i driftIngen kostnader på drivstoff, solen er til for alle! | Off gridIngen grunn til å lade via landstøm, solcelletaket lader for deg. | Enkel å kjøreTrykk på knappen og kjør! |
Modulbasert designBåtens interiør kan endres etter behov og bruksområde. | Robust designEn båt som tåler tøffe miljøer. | Ingen rekkevidde angstHa kontroll over båtens energiforbruk med Ecobalance meter. |
Minimalt med vedlikeholdDen elektriske motoren, aluminiumsskroget og bunnmalingen krever minimalt med vedlikehold. |
Marsjhastighet 5,5 kn | Maks hastighet 7 kn | Lengde 6,2 m | Vekt 700 kg | Solceller 1 kW | Batteri 9-18 kWh | Motor 3 kW
"My first reaction was how quiet the propulsion was and I could only hear the flow of water against the aluminum hull.
Strange feeling that the boat refuels itself, everywhere."
- Paul Hultsbo, Divers Against Ghost Nets
"Jag älskar tystnaden på havet, och att köra Freepower var som att röra sig i en kajak på havet. Nästan ljudlöst och en bättre upplevelse av att vara nära vattnet.
Om man gillar havet känns det ännu bättre att vara där på ett mer miljövänligt sätt!"
- Annelie Pompe, Äventyrare
Hvordan kan du bidra?
Vi trenger økonomisk støtte for å bygge den første båten (MVP2) samt teste, evaluere og justere denne sammen med pilotbrukere i markedet i henhold til Lean Startup prinsippet.
Målet er at MVP2 skal være ferdig utviklet, testet og tilpasset markedet slik at vi kan begynne å forberede for produksjon og kommersielt salg av båten for 2021.
Hjelp oss å nå 780 000 kroner i egenfinansiering for å matche Innovasjon Norges kommersialiseringstilskudd på 700 000 kroner. Hvis prosjektet ikke kan vise til egenfinansiering, kan ikke støtte utbetales. Hvis prosjektet blir finansiert, er planen at Freepower lanseres i det skandinaviske markedet Q1 2021.
Hjelp Freepower til å bli realisert! Bidra med et valgfritt beløp, anonymt om det ønskes. Eller hva med å forhåndsbestille din egen Freepower via et depositum?
Vilkår for bestillinger:
- Du som forhåndsbestiller får én av de første 20 Freepower levert i Norge.
- Din modell blir nummerert og signert av designer.
- Dersom vi ikke når vårt produksjonsmål og ikke kan gjennomføre leveransene, vil ditt depositum bli refundert.
Problemet idag
- Global oppvarming - Fiske i liten skala står globalt for 350 millioner tonn CO2 utslipp i året. Fritidsbåter i Skandinavia står for 450 000 tonn CO2 i året.
- Fattigdom – Høye drivstoffkostnader er et stort problem for fattige fiskere i bunnen av den økonomiske pyramiden.
- Marint liv er i ferd med å dø ut - Lokale marine arter i sensitive områder er truet av giftige utslipp.
Freepower bidrar med en løsning
- Redusert global oppvarming - Ved å redusere klimagasser.
- Redusert fattigdom - Sparer penger til den fattige.
- Marine livsmiljøet forbedres - Reduksjon av fossil forurensning i vannet.
Vår visjon
Hvorfor behøver vi denne båten? Det er ganske enkelt. Mindre CO2 utslipp og redusert fattigdom på vår jordklode. Og frihet til å dra hvor du vil.
Freepower Solar Boat lanseres først i det skandinaviske markedet. Men for virkelig få redusert CO2 utslippeneog minske fattigdommen, er visjonen å videreutvikle Freepower til en versjon tilpasset brukere av båten i bunnen av den økonomiske pyramiden, som trenger en båt til for å jobbe for livets opphold for seg selv og sin egen familie. Dette vil bli finansiert gjennom å tilby blant annet mikrolån, slik at de i stedet for å bruke pengene på å kjøpe fossilt drivstoff hver dag, betaler tilbake på mikrolånet via en app.
Resultatet
Mer penger til båteieren og mindre CO2 i atmosfæren!
Vi tror på å beskytte livssirkelen - vi låner jorden fra våre fremtidige generasjoner, så vi må forlate kloden i en bedre stand enn da vår generasjon fikk tilgang til den!
Hvem er vi?
Hei, jeg heter Martin. Det er jeg som står bak elbåten Freepower, og dette er historien om hvordan ideen om båten ble til.
Jeg har alltid vært nysgjerrig på teknologi. Som barn var jeg spesielt interessert i båter og det marine miljøet. Jeg brukte mye tid på å bygge modellbåter og drømte om at jeg en dag skulle få seile på de store hav.
Å skape og tenke nye løsninger har alltid vært en drivkraft i meg. Mekanikk hadde jeg fått dreisen på, så universitetstudiene falt på elektro, rett og slett for å lære meg noe nytt.
Min lidenskap for båter tok meg i 2005 ombord på det østindiske skipet «Götheborg» som sto klar for sin jomfruseilas til Kina 2006. Jeg mønstret på, endelig skulle jeg få seile på verdenshavene! Det var på denne seilasen jeg for første gang ble klar over de store plastøyene som flyter rundt ekvator, og ubehaget om hvordan vi mishandler verdenshavene for alvor begynte å gnage i meg. En drøm om at jeg en dag skulle finne en løsning på problemet, begynte å vokse ombord i meg.
Jeg tømte kontoen for mine siste sparepenger og skaffet meg en Albin Express for å kunne nyte havet og elementene i mine egne farvann på den svenske vestkysten. Det har blitt mange seilaser opp langs kysten der med årene.
Jeg startet også et eget selskap sammen med en venn, som hadde som mål å optimalisere energi med å tilby LED-belysning til privat- og bedriftsmarkedet. Jeg visste at LED-belysning ville bli stort, men 2007 viste seg å være litt for tidlig for oss i markedet, og måtte gi opp satsningen.
Neste yrkesvalg ble som Project Engineer innen olje- og gassindustrien. Her fikk jeg brukt min kunnskap innen mekanikk, elektronikk og erfaring fra det maritime miljøet.
Under sommeren 2009, mens jeg og Isabel seilte langs den svenske vestkysten, ble ideen om å bygge en autonom elektrisk båt, født. Jeg så problemene med bensinmotoren som bråkte, luktet avgasser og som stadig måtte få påfylling. Det tok vekk mye av gleden av å være på sjøen sjansen til å väre i ett med elementene. Jeg så at en elektrisk motor ladet på energi fra solen ville kunne løse disse problemene.
På dette tidspunktet jobbet jeg i olje- og gassindustrien i Norge. Vi forsynte kraftgeneratorer med dieselmotorer for dieselelektrisk fremdrift til skip og flytende oljeplattformer. Etter noen år i denne bransjen ble det veldig tydelig for meg at vi står overfor den største trusselen mot menneskeheten hvis vi ikke gjør noe med fossil forbrenning.
I 2012 ble jeg pappa for første gang. Tanker som "hvilken verden skal vi overlate til barna våre?" kom stadig opp. Hva skal vi svare våre barn når de spør "hva gjorde vi for å bedre klimaet", trots vi allerede visste? Under pappapermisjonen så jeg dokumentaren om Steve Jobs, grunnleggeren av Apple. Det forandret livet mitt, og troen på meg selv og ideene mine ble sterkere. Det han sa, har satt dype spor i meg. Ingen kan ta vekk dette, uansett hvor mange ganger jeg møter en "Nei-sier". Han sa:
"Life can be so much broader, once you discover one simple fact, and that is that everything around you that you call ‘life’ was made up by people who were no smarter than you. And you can change it, you can influence it, you can build your own things that other people can use. Once you learn that, you’ll never be the same again."
- Steve Jobs
Etter dette bestemte jeg meg for egne all min kunnskap og erfaring som ingeniør til produktutvikling innen fornybar energi. Jeg fikk troen på at ideen om den autonome båten ville være realiserbar og kunne få være med å løse problemene med CO2, støy og utslipp på våre hav. Høsten 2016 startet jeg selskapet Bjurtech og utviklingen av den elektriske båten Freepower Solar Boat så dagens lys.
Bli med meg med å hjelpe klimaet!
For å lykkes har jeg fått hjelp fra flere parter, som min norske kone Isabel som jobber med Visuell kommunikasjon og Kundeopplevelse, og profesjonelle partnere som Pivot produktdesign AS, GPBM Industry og Inclusive Business. Stor takk til dere!
Martin Bjurmalm
Prosjekteier
Kjøp elbåt - Freepower, 100% solenergi og frihet!
Få siste nytt - først!
Du vil få invitasjoner til samlinger, prøveturer og få anledningen til å påvirke videre utvikling og veivalg.